In de kijker -> don’t worry be happy!? Perspectieven op geluk.
Heel veel informatie, bronnen, ongelofelijk veel materie die je zeker in de klas kan gaan gebruiken.
- Kan je geluk kopen?
- Maakt geld gelukkig?
- Wat maakt de lln gelukkig?
- Wat maakt een mens gelukkig?
Ik zou vertellen wat mij gelukkig maakt, mijn lln eerst zelf op een placemat laten zetten wat hen gelukkig maakt, dan mogen ze samen opzoek gaan naar punten die ze delen over gelukkig zijn en dingen waar ze heel verschillende over denken.
Ik zou zeker de songteksten gebruiken, ik zou de liedjes tijdens het groepswerk laten spelen als achtergrond, maar ik zou een paar ervan ook bespreken.
Ik zou mijn lln zelf op zoek laten gaan naar liedjes die hen gelukkig maken. Waarom maken deze je gelukkig.
Ik zou hen laten zoeken naar geluk in andere geloven. Geluk volgens onze maatschappij, geluk in Hollywood. Wat maakt je idool gelukkig. Zoek het op.
Door het lezen van hun teksten, ben ik mezelf vragen gaan stellen, wat maakt mij gelukkig, wat maakt me ongelukkig. Wat maakte me vroeger gelukkig, is dat nu nog zo. Naarmate je ouder wordt verandert je visie op geluk? Is geluk iets wat je kan kopen?
Ik ben ook gaan kijken naar wat de mensen rondom mij gelukkig maakt. Voor sommigen is dat de dag doorkomen zonder al te veel pijn, voor andere een nieuwe dag mogen meemaken. Voor anderen is dat het nieuwste snufje, een koopje tijdens de soldenperiode, noem maar op, geluk is voor iedereen precies anders en toch komen veel mensen met elkaar overeen, zeker als je het breder gaat kijken dan je eigen familie.
Ik zou mijn lln naar filmpjes over geluk kijken, bv. clocktower, waar iemand iets moet opgeven voor anderen, Invention of love zou eigenlijk ook mooi zijn om hier te gebruiken. The monk and the fish, wat maakt die monnik zo gelukkig, zou het hem echt zo gelukkig maken om die vis te pakken te krijgen??? Enz…
Ook mogen ze van mij filmpjes meebrengen of videoclips over geluk en uitleggen waarom dat ze denken dat dit over geluk gaat.
Ik zou met mijn lln op zoek gaan naar de definitie van geluk.
Dus ik heb uit deze “in de kijker” veel kunnen halen. Het heeft me doen kijken naar mezelf en naar wat ik belangrijk vind in het leven. Zo ben ik tot mijn ideeën voor de les gekomen. Want door mezelf vragen te stellen, stel je de vraag wat maakt mijn lln bv. gelukkig enz.. wat denkt een ander hierover.
Soms was het wel veel om te lezen en kwamen er te veel dingen op me af. Maar ik heb mijn in de kijker in kleine stukken gelezen dan kon ik mijn ideeën rustig bekijken en noteren. Dat is iets wat ik zeker ga blijven doen, want anders vergeet ik bepaalde dingen en daarna kan ik reflecteren over wat ik gevonden heb en wat ik kan gebruiken.
Eigenlijk door zo een “in de kijker” kan je veel dingen doen, ook al heb je een thema al opgesteld nog kan je met zoiets nog dingen in je les bijvoegen, zo hou je je les up to date. En breng je andere ideeën in je les.
Dus zeker de moeite op regelmatig te bekijken en te zien waar je het kan gebruiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten