Een les observeren vanuit een gekozen kader:
Datum: 8 november 2011
Thema: van wonde tot wonder, een en al gebrokenheid
Klas: 3 TSO
11 leerlingen
De lkr begint de les altijd met een toets van de vorige les, deze toets bestaat meestal uit 2 vragen.
- Waarom is het doopsel een sacrament? 2punten
- Vul aan: door het doopsel krijgt de dopeling een….. Zijn naam staat nu geschreven in de …. 2 punten
D e lln werken met het handboek Meander 3. Op zich een goed boek, alleen merk ik dat er veel teksten in staan. Er zijn ook oefeningen en als lkr heb je ook dvd’s met filmfragmenten en cd’s met liedjes zodat de lln toch niet steeds alleen met teksten moeten werken.
Het spijtige is dat de dvd’s en cd’s momenteel niet beschikbaar zijn en daarom moeten mijn lln wel veel teksten lezen.
Dus de les is eigenlijk tekst lezen, oefening oplossen en samen bespreken.
Nu tijdens deze bespreking krijgen de lln wel de kans op hun eigen visie door te geven. De lkr luistert wel naar haar lln en ze zou heel graag haar lln meer afwisseling in de les willen brengen. Zij ergert zich eindeloos aan het niet aanwezig zijn van het materiaal. Zij is al elke week gaan vragen maar telkens niets.
Dus als ik naar onze grondopties, levensbeschouwelijke vaardigheden en de 5 geboden kijk. Komen deze niet (voldoende) aanbod tijdens deze les.
Er is wel steeds een Christelijk verhaal (nu was dat over Jozef en zijn dromen), maar wat verder met deze tekst? Je kan er eigenlijk zoveel meedoen. Ok we bespreken de invuloefening maar deze lijkt mij niet voldoende om de ll zijn eigen IK in het geloof te kunnen ontwikkelen.
Ik zou vragen stellen zoals:
- Hoe zie jij deze tekst?
- Wat zou jij doen moest je Jozef zijn?
- Wat zou jij doen moest je een broer van Jozef zijn?
- Heb je je ooit bedrogen gevoeld in het leven?
- Zijn er nog verhalen in de Bijbel waar je een verbinding mee voelt of waar je moeite mee hebt? Leg uit.
- Hoe zou jij handelen in zo een situatie zoals Jozef?
Ik zou de lln motiveren om hun eigen visie naar voor te brengen, hun eigen idee.
Ik zou hen de opdracht geven om zelf eens een verhaal te maken over gebroken zijn of zoek iets dat je raakte in de actualiteit over gebrokenheid.
Ik zou ons handboek als leidraad gebruiken voor ons thema, maar het meer zelf uitwerken, zeker als ik materiaal te kort kom.
Dit laat niet los dat ik heel veel respect voor deze lkr heb. Zij leeft echt met haar lln mee. Maar soms moet je durven de leerstof naar je lln om te zetten, ook al heb je een geweldig handboek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten