Powered By Blogger

zondag 8 januari 2012

Biblical Mysteries explained - Lost Gospels


DVD Biblical Mysteries explained van Discovery channel

Lost Gospels

Ditmaal gaan we naar het N.T. in de Bijbel, de mensen van D.C. baseren zich nu op de evangelies.

Wij kennen 4 evangelies, Marcus, Matteüs, Lucas en Johannes. Maar deze zijn blijkbaar niet de enigen in 1886 in het Christelijke gedeelte van een Egyptische begraafplaats vond men een graf van en monnik uit de 8ste eeuw. Maar het was niet het graf zelf dat zo speciaal was, het was wat de monnik in zijn graf had meegenomen. Het evangelie volgens Petrus, een eerste hand getuigenis van het leven van Jezus. Door de jaren heen zijn er nog evangeliën gevonden, die van Thomas, Maria Magdalena en Judas.

Volgens wetenschappers en historici konden de mensen rondom Jezus (tijdens zijn leven) hoogstwaarschijnlijk niet schrijven en vertelden ze de verhalen over hem verder.
Pas later zijn anderen dit gaan opschrijven, dus of deze evangeliën echt van zijn apostelen komen, dat kan niemand met zekerheid zeggen. Zelfs als de wetenschappers met hun technologie het papyrus kunnen dateren, komen ze nog niet op een jaartal uit dat het papyrus van de tijd van Jezus zou kunnen komen. Zoals we weten waren er toen geen kopieermachines en moest alles met de hand worden overgeschreven. Dus de exemplaren die ze vinden kunnen kopieën zijn van het echte werk.

Maar om verder te gaan op onze gevonden (nieuwe) evangeliën, waarom hebben we er maar 4, wat was er dan met de anderen gebeurd, dat ze zoveel jaar van de aardbol verdwenen waren?
Volgens de mensen van D.C. waren de eerste Christenen niet echt georganiseerd en de Romeinen wel. Wat hebben de Romeinen daar nu mee te maken? Wel keizer Constantinus geloofde in veel goden, maar op een dag voor een belangrijke veldslag, had hij een visioen over het kruis. Hij won zijn veldslag en daarom riep hij het christendom uit als zijn nieuw geloof. Riep het uit tot staatsreligie, dus nu gaan we verder over hoe hij ons geloof wou organiseren. Rond 325 riep hij het concilie van Nicea tot leven, zij beslisten de grondbeginselen van het christendom en gaven Constantijn de macht hierover.  Vanaf toen werd het heel anders voor de Christenen, hij nam de 4 evangeliën die voor hem acceptabel waren. Wat gebeurde er met de andere evangeliën? Wel in 382 onder keizer Theodosius werd het lezen van andere evangeliën verboden.  De meesten werden vernietigd tot 1886 toen werd het eerste bewijs van nog evangeliën een realiteit. In de 20ste eeuw kwamen andere evangeliën naar boven, met in 1945 de grootste vondst van allemaal. Een kruik werd gevonden in Egypte, een kruik met verloren evangelies. Er waren titels bij zoals de handelingen van Petrus, de openbaring van Jacobus,  het evangelie van Thomas , enz…


Eventjes in het kort bespreken:
-    Het evangelie van Thomas, dit evangelie bezit uitspraken van Jezus, hij verschilt niet veel met onze bekende evangeliën, maar dit is een gnostische evangelie. Gnostici waren een vroege sekte die de nadruk legden op de mystiek, zij hadden kennis. Je was een ware volger van Jezus als je die geheime van kennis begreep. Plus in het evangelie staat een heel ander geloof van Jezus dan wat wij hebben. Waar dat wij geloven dat Jezus de enige zoon van God is, zegt dit evangelie dat we allemaal zonen en dochters van God kunnen worden.
-    Het evangelie van Maria Magdalena, ook hier geloven de Gnostici in. In haar evangelie wordt ze niet als dame van de nacht voorgesteld, maar als een heel belangrijk persoon voor Jezus. Hij zou haar zelfs meer toevertrouwd hebben dan de andere apostelen. Hij heeft haar verteld over wat er met je gebeurd nadat je bent gestorven. Je ziel maakt een soort van reis/gevecht mee, waardoor je met engelen en demonen wordt geconfronteerd. Omdat zij een vertrouwelinge van Jezus is, kan dit erop wijzen dat vrouwen eens een belangrijke rol hadden in de Kerk. Maria Magdalena zou Jezus dus in een heel andere manier hebben begrepen dan anderen. Zij had meer inzicht.
-    Het evangelie van Petrus, hier zijn de Romeinen heel sympathiek tegenover Jezus. Hij had geen leed geen pijn aan het kruis. Maar wat nog meer verrassend is, is het feit dat het een ooggetuigenis geeft van de verrijzenis van Jezus. Er zouden Romeinse wachters aan het graf van Jezus staan, deze zouden opmerken dat de steen voor het graf op eens begint te bewegen. Deze rolt weg en Jezus komt met 2 engelen naar buiten en dan spreek een diepe stem “heeft u dan reeds gepredikt voor hen die gestorven zijn?”.  Het kruis zou hierop “ja” geantwoord hebben. Dan gaan Jezus en de 2 engelen op naar de Hemel.
-    Het verloren evangelie van Judas, Judas Iskariot. Hierin wordt Judas omschreven, niet als de verrader van Jezus, maar als de persoon die net geprezen moet worden. Die in de Hemel is opgenomen omdat hij alleen maar heeft gedaan wat Jezus van hem verlangde. Zijn daad wordt omschreven als een persoonlijke opoffering, hij zou één van de wijste apostelen geweest zijn.

Hoe kijk ik tegenover deze ‘nieuwe’ evangelië? Zou het kunnen dat de Gnostici de Orthodoxe Kerk gewoon op zijn plaats wou zetten? Kunnen deze verhalen werkelijk van deze mensen komen? Wie weet, zelfs de wetenschappers van D.C. zijn niet zeker.

Dat vrouwen niet zo een hoge functie hebben in de Kerk is dat erg? In de Anglicaanse Kerk hebben ze toch wel hoge functies moet ik zeggen. Daar zijn er toch vrouwen die de sacramenten toedienen, zoals bij de Gnostici. Ik zou het zelf niet willen doen, ik ben blij dat ik al leerkracht Godsdienst mag worden. Dat is wat ik wil en eigenlijk ben ik het wel gewoon geworden dat een priester altijd een man is. Ik zou het zelfs eigenaardig vinden moest er in een keer een vrouw bij ons in de Kerk voor me staan. Maar moest het zijn zou ik het ook weer niet erg vinden.
Over Judas, tja ik vond het altijd erg voor hem dat hij die taak moest doen, hoe verraad je nu een vriend? Dan moet je wel heel boos op hem zijn. In sommige Jezus films vind ik dat Judas soms overkomt als iemand die in een twee strijd leeft. In sommige films laten ze ook wel uitschijnen dat Judas dit voor Jezus doet. Wat er gebeurd is tussen die 2 voor de volle 100% zullen we nooit weten.
Ik ben opgevoed met het geloof dat we allemaal kinderen van God zijn, maar voor mij is Jezus nog steeds zijn enige zoon, die Hij naar ons heeft gestuurd.
Wat betreft het pratend kruis, daar kan ik Constantinus geen ongelijk geven dat hij het niet heeft willen gebruiken. Dit gaat me toch net iets te ver.

Wat ik geloof is dat Jezus iemand was die veel voor de mensen over had, die ons wou begeleiden naar een beter leven, een leven waar iedereen gelijk is. Hij keek niet neer op mensen die anders waren. Niemand was meer of minder voor Hem. Dat hij zijn leven voor ons heeft gegeven, dat is pas een opoffering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten