Powered By Blogger

zondag 6 november 2011

Taak 5 vervolg (let op aan dit stukje moet nog gewerkt worden)

Taak 5, vervolg

Leerplan

Volgens mij valt dit voor de eerste graad, eerste leerjaar onder het vak “tijd”. Als ik een doel moet kiezen dan kies ik voor 1. De kijk op het levensverloop van een mens van uit enkele levensbeschouwingen uit de eigen omgeving omschrijven en illustreren.

Les
-          Kortfilm “one life”, we bespreken deze film en hoe zien we tot nu toe ons eigen leven (als wij zo een terugblik zouden maken).

-          Ik zou opzoek gaan naar verhalen (bv. kranten artikels) van mensen over omgaan met verlies. Ik zou de leerlingen in groepjes verdelen en hun 1 verhaal laten lezen en bespreken. Achteraf zou ik hun in het kort laten vertellen over hun bevindingen.

Ik zou er de actualiteit bij betrekken, het verlies van enkele grote namen dit jaar, wie waren ze, waarom is hun leven/dood zo belangrijk? Wat vinden de leerlingen hiervan. Ook stond er in de krant dat meer en meer mensen de facebook pagina van een overledene dierbare houden, als soort van troost. Zouden de leerlingen dit doen? Kennen de leerlingen zo iemand? Ze mogen hier eventjes over vertellen.

-          Ik zou mijn ervaring in een verhaal verwerken en elk groepje mag zo een verhaal lezen en bespreken.
1.    Tiener verteld over verlies opa.
2.   Moeder verteld over verlies zoontje.
3.   Vrouw verteld over verlies man.
Ik zou hun enkele vragen geven om te werken, bv. hoe ga je om met je leven? Hoe in het verhaal? Hoe ga je om met het verleden? Hoe in het verhaal? Enz…
Ik zou de leerlingen ook de kans geven om enkele van hun eigen vragen te noteren en we proberen dit in de klas te beantwoorden/bespreken.

-          Dan lezen we het verhaal van Marcus 15, 16-47 en ik probeer een filmfragment hieraan te koppelen. Ze mogen dit dan proberen te koppelen aan een eigen verhaal of aan 1 van de bovenstaande verhalen. Wat halen de leerlingen zelf uit dit verhaal? Zien ze een verband met de les?

-          Met wat achtergrond muziek, mogen ze nu een soort van dagboekfragment maken. Ze mogen een belangrijk gebeuren uit hun leven opschrijven, dit zelf een plaats proberen te geven. Als ze willen mogen ze dit met de klas delen. Eventueel kan dit ook als huiswerk gegeven worden, zo kunnen ze er een persoonlijke toets (bv. foto) aan geven. 
 
-          Ze mogen opzoek gaan naar hoe andere geloven omgaan met leven en dood wat is er zo verschillend? Ook dit mogen ze van mij als huiswerk maken zo kunnen rustig op zoek gaan en meer voor zichzelf een visie op leven en dood maken. Ze mogen in onze volgende les hierover vertellen. Met de grote vraag, wat vinden zij er zelf van? Ook zou ik graag willen dat ze eventjes bij de betekenis van Allerheiligen stilstaan, de volgende les gaan we hiermee verder.

-          Op het einde van de les zou ik een klasgesprek houden over de les, wat vonden de leerlingen hiervan? Ik zou hun laten vertellen over hun gevoelens bij deze les, hun ervaringen, hun menig. Zo kan ik dit meenemen naar de volgende les, zo weet ik wat de leerlingen vinden en wat ze nodig hebben.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten