Vorderingsplan van Sandy Vanlangenaker
Bekijk Leerprojectfiche
Onderwijsniveau : 1e jaar 1e graad
Leerproject, geformuleerd als levensbeschouwelijk knooppunt:
Wat betekent de dood voor mij, anderen en het geloof.
Terrein(en) / Doel(en):
Terrein: Tijd
- de kijk op het levensverloop van een mens vanuit enkele levensbeschouwingen uit de eigen omgeving omschrijven en illustreren
Eigen doelen:
- de leerlingen bewust maken over de gevoelens van anderen en hoe andere met verlies omgaan.
Trefwoord(en):
- lijden in verschillende levensbeschouwingen
- eenzaamheid
- heiligen
- leven na de dood
- levensverhalen
- omgaan met gevoelens
- Marcus
- lijdensverhaal van Jezus
- zelfdoding
- verlies
- stervensbegeleiding
- sacrament
- overgangsrituelen
- pijn (omgaan met)
- pijn en levensbeschouwingen
- rouwproces
- dodenopwekking
- de keuze van Jezus
- communicatie met de binnenkant
- bijbel als verhaal van God met mensen
Lesimpulsen:
Ingrediƫnten:
· vieren van biografische momenten in verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen
· verlangen en hoop
· Pr 3, 1-8: alles heeft zijn tijd
· hoogtepunten in het eigen leven
· de persoonlijke tijd als uitdaging (het eigen omgaan met verleden, heden en toekomst)
Bijbelfragmenten:
· Gn
Teksten:
· Marcus
Multimedia:
· One life
Vaardigheden:
- het eigen verhaal verbinden:
2 |
- expliciteren:
2 |
Legende:
zwak | sterk |
1 | 2 | 3 | 4 |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten