Het zich voorbereiden op de praktijk in de KHLim Next lerarenopleiding
- Rekening houden met de beginsituatie
- Doelgericht werken
- Doordacht selecteren van inhouden en methode
- Evalueren
- Integreren van de betrokkenheidsverhogende factoren
Het mentaal en schriftelijk voorbereiden van een activiteit /les is iets anders dan het invullen van een lesvoorbereidingsformulier. Het betekent dat je in staat bent om te overdenken wat je wil doen met je leerlingen, waarom je dat wil en hoe je dat het best doet en dat allemaal in functie van het leren van de leerlingen. Je voorbereiden betekent ook dat je voor jezelf een leerdoel (Wat wil ik oefenen?) formuleert zodat een les voorbereiden en geven niet alleen iets betekent voor de leerlingen maar ook voor jou. Begeleider zijn van leer-en ontwikkelingsprocessen omvat naast de voorbereiding van een activiteit de voortdurende bijsturing ervan. Kijken naar betrokkenheid en welbevinden en naar het effect van het leren, moeten uitgangspunt zijn van dagelijkse reflectie. In het lager en het secundair onderwijs wordt vaak gewerkt met handboeken met een docentenhandleiding. Dit is handig bij het voorbereiden maar houdt een risico in. Auteurs van handboeken kunnen namelijk geen rekening houden met de specifieke beginsituatie van de leerlingen maar ook niet met de specifieke leeromgeving die gemaakt wordt door zowel de leerlingen als de leerkracht. Het volgen van een handboek moet voor leerkrachten een extra stimulans zijn om het leerproces van al hun leerlingen extra goed op te volgen en waar nodig bij te sturen. Het bestaan van een handboek mag nooit een excuus zijn om de betrokkenheid van leerlingen niet als richtsnoer voor kwaliteitsvol leren te nemen.
Op volgende bladzijde vind je een voorbeeldformulier. Dit moet je niet gebruiken maar het kan richtinggevend zijn bij het maken van een lesvoorbereiding.
Naam student: Sandy Vanlangenaker datum: 15/11/2011
School: Campus Plinius KTA II Tongeren uur: 1ste en 2de lesuur
Klas: 3 TSO thema/lessenreeks: een en al
gebrokenheid
Activiteit:
we werken rond het thema “een en al gebrokenheid” (handboek Meander 3). In deze les wil ik een combinatie van de opdrachten in het handboek combineren met een kortfilmje en wat muziek. Ook a.d.h.v. zelf geschreven teksten moeten de leerlingen proberen alles zien te verbinden met elkaar. Hoe gaan we om met gebrokenheid, verlies, de dood en mensen helpen.
Beginsituatie van de leerlingen
De leerlingen werken in het algemeen heel goed mee. Maar toch heb ik tijdens de vorige lessen gemerkt dat de leerlingen iets missen. We werkten vooral met het handboek, waarin veel teksten verwerkt zijn en opdrachten a.d.h.v. deze teksten. De leerlingen moeten weinig zelf redeneren. Ik hoop d.m.v. van deze les hun denkproces op gang te brengen, om zo hen te leren hun eigen mening over te brengen / te verwoorden.
Doelen
Concreet doel: wat heb ik voor met deze activiteit? Wat wil ik dat de leerlingen leren?
Ik hoop d.m.v. van deze les hun denkproces op gang te brengen, om zo hen te leren hun eigen mening over te brengen / te verwoorden.
Algemeen doel: ik situeer het concrete doel binnen het leerplan of ontwikkelingsplan
5.5.2 Bronnen van leven
5. dragende levenservaringen aangeven en verwoorden
Inhoud en methode
De leerlingen werken voor een gedeelte in hun handboek (theorie), we bekijken een kortfilm (visualisatie), luisteren naar verschillende verhalen (teksten lezen) en bespreken dit alles in een klasgesprek.
Tijd | Leerinhoud en doelen | Onderwijsleeractiviteiten/werkvormen Instructie/interventies ifv leeractiviteiten | Evaluatie & aandachtspunten |
Aanknoping (zie beginsituatie) Kern Afronding | 5.5.2 5 (doelen lp godsdienst) De leerlingen leren hun menig verwoorden | Agenda invullen + toets volgende week Klasgesprek Visualisatieprincipe Teksten lezen Handboek Meander 3 a.d.h.v. teksten, een kortfilm en de opdrachten in ons handboek, bespreken het leven en de dood. De leerlingen leren tijdens deze les, nadenken over hun visie op dit thema. Ze leren ook verwoorden wat ze van anderen hun verhaal vinden. We gaan de verschillende verhalen ook trachten te verbinden en ook hier een eigen mening over vormen/verwoorden. Een kleine vraagronde over de geziene leerstof. Zijn er nog vragen. | Ervoor zorgen dat de leerlingen hun agenda werkelijk invullen en dadelijk nemen, zodat de lestijd gerespecteerd word. Tijdens het klasgesprek, de leerlingen genoeg ruimte te laten om hun zeg te doen. Iedereen aan het woord laten. Maar ook weten wanneer een gesprek te beëindigen zodat de les kan verder gaan. A.d.h.v. van deze afsluit ronde polsen of de leerlingen de leerstof begrepen hebben, hoe verwoorden ze hun eigen menig? |
Materiaal ( inclusief gebruikte handboeken)
Handboek Meander 3
Kortfilm “One life”
Zelfgeschreven teksten
Bijbel “Het grote avontuur van God en mens”, Marcus 15, 16-47 “Jezus gaat dood”
Bordschema (eventueel transparanten of powerpoint) kan uiteraard ook in bijlage
| Agenda: Thema een en al gebrokenheid 22/11 Toets |
Organisatie (eventueel klasschikking) kan uiteraard ook in bijlage
Dit is een gewoon theorie lokaal met alle banken achter elkaar.
Reflectie
Als ik terugblik op mijn activiteit..
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze les. Ik was heel zenuwachtig, maar mijn zelfvertrouwen is sinds vorig jaar enorm vooruit gegaan.
Ik moet er wel op letten om niet te veel leerstof in mijn tijd te willen inplannen.
Focus op de leerkracht
Þ Wat was sterk?
Mijn verhalen, de structuur van de les.
Þ Wat was zwak?
Tijd, ik moet mijn tijd in het oog houden en niet te veel leerstof willen zien.
en waar had dat mee te maken?
Er was een groepje die niet gewerkt had, ze praten liever met elkaar dan te werken. Dit heb ik opgelost doordat ik kordater ben geworden sinds vorige jaar.
Wat wilde ik oefenen?
Iets strenger overkomen, mijn stemgebruik.
Hoe is dit gegaan?
Goed over het algemeen zeer tevreden over de les.
Focus op de kinderen
Was er betrokkenheid? Bij wie wel/ niet ?
Hoe was het welbevinden?
Er was een groepje dat niet wou werken, ik heb kordaat opgetreden en heb hen voor de klas gevraagd hoe hun tekst was en wat hun mening was. Zij konden niet antwoorden, mijn antwoord was “had je je taak gemaakt dan wist je dat nu” en een andere leerling heeft de leerstof mooi verwoord.
Wat hebben kinderen/jongeren geleerd? Ging het hier om fundamenteel leren (competenties)?
De leerlingen hebben zelf leren nadenken over het leven en hoe andere mensen hier naar kijken. Zij hebben dit in hun eigen woorden verteld. Ik wou dat ze zelf hun mening konden overbrengen en dat is hen goed gelukt.
Hoe verklaar ik het slagen / niet slagen van de les? ( ARTES-model)
Ik heb de leerlingen heel veel bij de les betrokken (leerlingeninitiatief).
Er was voldoende afwisseling tijdens deze les (activiteit).
Welke verbetertips / handelingsalternatieven formuleer je voor jezelf?
Een beter stemgebruik (nabije werkelijkheid)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten