Ik ben
een open en onderzoekend iemand, ik ben al veel geloven in mijn leven
tegengekomen en ik stond er altijd open voor om te horen hoe deze mensen
omgingen met hun geloof.
Net
omdat ik zo een leergierig iemand ben, heb ik eens eventjes bij de mensen in mijn
omgeving gepolst over het vak LEF.
Eentje
vond het een geweldig idee, dat kon toch iedereen geven, daar moest je dan toch
niets speciaals voor leren. Dus dat waren weer uren die ze zomaar kon opeisen.
Goede motivatie? Stel je voor als iedereen LEF mag geven, gaan die lessen dan
wel voldoende inhoud hebben en nut?
Een
ander was er van overtuigt dat dit vak doorging en hield dit ook hardnekkig vol
dat het in 2014 zover ging zijn. De vraag die ik kreeg? Waarom studeerde ik nog
verder in een vak wat ging doodbloeden? Wel omdat ik geloof in mijn vak, mijn
vak is niet zomaar een vak, ik ben verantwoordelijk voor het vormen van een
identiteit van mijn leerlingen. Ik moet hen begeleiden in hun zoektocht naar
het plaatsen van hun geloof in hun leefwereld. IK moet hen helpen zoeken naar
de antwoorden op hun vragen. Hoe kan een LEF leerkracht dat doen? Daar wist
deze persoon geen antwoord op.
Ik
ken iemand die was godsdienstleerkracht en die is nu gestopt omdat hij zich
niet meer thuis voelde in dit vak. Hoe zou hij LEF geven als hij niet meer in
het Christendom gelooft? Hoe gaat hij objectief het christendom
vertegenwoordigen?
Als
leerkracht LEF moet je heel neutraal kunnen staan tegenover alle geloven en
volgens mij kan niemand volledig neutraal zijn. Zelfs al geloof je niet, dan
ben je nog niet neutraal. De mens kiest nu eenmaal altijd voor een groep, al
stapt hij uit een groep, dan gaat hij rechtstreeks naar een andere groep. Dus
hoe kan je zoveel verschillende groepen
bijeen zetten en er 1 neutrale groep van maken?
Een
mens gelooft toch altijd wel ergens in, dus ga je dat geloof niet opdringen en
de andere geloven naar de achtergrond verdringen.
Laat
het zo hoe het is, laat de leerlingen maar kiezen wat ze willen doen. Mijn
godsdienstklassen zaten toch altijd goed vol, met tussen de 11 en de 16
leerlingen. Dat is toch geen slecht aantal?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten